در حال بارگذاری ...

بیانیه اصغر نوبخت دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر استانی قم

اصغر نوبخت دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر استانی قم به مناسبت برگزاری این جشنواره بیانیه داد:

به گزارش تئاتر قم، در متن این بیانیه آمده‌است:

بسمه تعالی

بر فرق آسمان هنر پر بگشادیم و بر گلزار نمایش قدمی از سر تحسین بنهادیم و بدین بزم، عیار همه خوبان به کف آورده نشستیم و در توبره ی تجربه ها با هم و بر هم بچشاندیم و پاره ای از اندیشه ی خوش رنگ نمایش به تبادل نشستیم. وه چه نغز است و چه پر مغز تمنای رغیبان،رفیقانه بر این جشن هنر پای نهادیم.

در ابتدا بر خود لازم می دانم از حضور ارزشمند اساتید و کارشناسان محترم آقایان جلیل فرجاد،محسن سراجی و جعفر دهقان که در این چند روز پر شور و زود گذر جشنواره تئاتر استان قم را داوری کردند و به قضاوت نشستند قدردانی کنم و از زحمات دلسوزانه و پیگیری های مدیر کل محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و معاونین محترمشان، همچنین از بزرگان عرصه ی تئاتر مرکز، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و مسئول هماهنگی امور استان ها و مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران تشکر و قدردانی کنم.

باری، هجدهمین جشنواره تئاتر استان قم نیز بگذشت.تجربه ی شیرین و فرح بخشی در کنار رفیقان شفیق و چه آنان که از پیش یاورمان بودند و چه کسانی آینده ی این هنر را می سازند.

باری در کنار شیرینی های بسیار این جشتواره همچون سنوات پیشین تلخی هایی نیز داشت. این تلخ کامی ها باید که ما را در اندیشه ی رشد و تعالی بیش از پیش فرو برد.گر چه همواره هنرمندان جوان، پر شور، مستعد، صبور، نجیب و تلاش گر استان قم علیرغم همه ی تلخ کامی ها، کمبود ها و نامرادی ها همچون همیشه پای کار ماندند و روی از ما بر نداشتند. با این همه لطف و بزرگی بر خود واجب می دانم پاره ای از نقاط ضعف و تلخی های مشاهده شده در این جشنواره را گوشزد کنم.بدیهی است که در رفع این نواقص تنها مسئولان فرهنگی استان مقصر نبوده و بخش قابل ملاحظه ای از تقصیر به گردن ما هنرمندان است.که اگر جانب انصاف را نگیریم و مسئولیت اشتباهات و نواقصمان را بر خود نپذیریم هیچ اتفاق تازه ای در روند رو به رشد تئاتر قم نخواهد افتاد.

  • این حقیر اذعان می دارم هر چند که سمبول های اسلامی و انسانی در نمایش ها امری ضروری است همچنین در ساخت دکور ما به شدت ضعف داریم،با توجه به اینکه امکانات اندکی در اختیار گروه ها قرار می گیرد و از سوی دیگر اعتبار کافی برای غنای دکور ها در اختیار انجمن نمایش نیست و این ها همه باعث شده طراحی دکور از کیفیت مطلوب ساقط شود و همچنین زبان نور، زبان صدا، موسیقی، رنگ، فضا سازی های مدرن در آثار کمتر بهره برده شد.
  • می توان اشاره داشت به عدم سالن های استاندارد و حتی سالن های مطلوب و شایسته جهت برگزاری جشنواره ها و اجراهای عمومی کیفیت رو به رشد و ارتقاءسطح کیفی نمایش ها را از صعود باز می دارد که این خلا باعث می شود هنرمندان دلسوز قم به جهت مشکلات موجود حضور کمرنگ تری داشته باشند.

    با توجه به این که این حقیر افق چشم انداز تئاتر قم را یک افق روشن و رو به رشد می بینم و با توجه به پتانسیل و داشته های بالایی که از سوی هنرمندان تئاتر قم دیده می شود، می توان به آثاری مطلوب و استاندارد و مخاطب پسند و باورپذیر برسیم.این امر محقق نمی شود مگر آنکه با توجه به پشتوانه فکری و عملی و نگاهی رو به جلو و استفاده از مطالعات و تحقیقات دست یابیم. از سوی دیگر جامعه به تحولات نوین فکری و فرهنگی بخصوص طنز و تزریق روحیه شاد و متنوع نیاز دارد پس می توان هنرمندان فرهیخته و قلم بدستان چیره دست و گروه های نمایشی را تا حدی به این سمت و سو هدایت وحمایت کرد تا زمینه دست و زبان و ذوق هنری و ارائه آثار کمیک با قلم بومی هنرمندان بازتر باشد که بتوانند متون نمایشی را از یک نواختی و نمایش های سیاه نمایی به یک سمت و سوی باورپذیری بکشانند تا تئاتر را از بیماری یکنواختی که سلامت هنر را گاهی به خطر می اندازد نجات دهند.

در پایان شایسته هنرمندان عزیز و دلسوز و صبور تئاتر قم نیست که به دلیل مشکلات و عدم امکانات و بودجه و نبود مکان های مناسب جهت تمرین از این امر خطیر و انسان ساز شانه خالی کنند با توجه به اینکه از توانایی های بالا و استقامت گروه ها و اهتمام بیش از پیش هنرمندان تئاتر قم مطلع هستم لذا این حقیر پدرانه به دست دوستی و مهربانانه شما نیازمندم تا از تجربیات و پشتوانه فکری شما بزرگان عرصه هنر در به صحنه کشاندن یک نمایش مطلوب از توانایی ها و تدابیر هنری و قدرت تصمیم گیری در نقش آفرینی و هدایت بازیگر و استفاده از همه امکانات روی صحنه جهت هدایت جوانان هنری را دارم.

اصغر نوبخت دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر استانی قم

شهریور ماه ۹۵




نظرات کاربران