در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «خانوم»:

تعامل بین هنرمندان سطح کیفی تئاتر را ارتقا می‌دهد

همایش آثار برگزیده تئاتر استان ها ۲۴ آذر ماه به کار خود پایان داد و نمایش «خانوم» به کارگردانی مهدی ملاک، از استان قم در بخش فجر استانی سی پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پذیرفته شد. این نمایش به دور از شعار به کرامت حضرت معصومه(س) می پردازد. به همین بهانه گفت‌وگویی با مهدی ملاک کارگردان این نمایش انجام داده‌ایم که درپی می‌خوانید:

از چه سالی فعالیت خود را در  تئاتر آغاز کردید؟

از سال ۷۹ و با گذراندن دوره های بازیگری در انجمن نمایش استان و بازی در نمایش «مسیح هرگز نخواهد گریست» به کارگردانی عطا منتظری فعالیت خودم را آغاز کردم و در ادامه بازی در نمایش‌های کما، خاک بکر، ایستاده ها سر سوراخ سوپخوری، دنیای مطبوعاتی آقای اسراری، خیال روی خطوط موازی، قصیده شب نمناک، تمام من همه عدو، کمی آنسوتر، کافه سیروس، منظومه و کارگردانی نمایش های تهوع و تمام من همه عدو را انجام دادم و در حال حاضر مشغول تولید نمایشی جهت شرکت در سومین جشنواره کریمه هستم و امیدوارم با پیگیری، جدیت و اهتمام آقای نوبخت دبیر جشنواره این حرکت استمرار داشته باشد و در سال های آینده سراسری و ملی شود. 

از چگونگی شکل گیری نمایش «خانوم» بگوید

بعداز برگزاری اولین جشنواره کریمه تصمیم گرفتم نمایشی برای دومین سال جشنواره آماده کنم. همیشه یکی از دغدغه های من معضل شهری و اجتماعی قم بود. سال ۸۸ شاهد سیلی در قم بودم، سوژه ای از همان سال به ذهنم آمد. که چندی بعد آن را با صدرا میره‌ئی نویسنده نمایش در میان گذاشتم و با تلاش بسیار و به‌صورت کارگاهی و در حین تمرین، نمایش «خانوم» شکل گرفت.

داستان نمایش «خانوم» چیست؟

مردی با دختر خود نزد فرد بازاری رفته و از او مکانی برای اسکان جویا می شود، حاجی جواب درستی به آنها نمی دهد. پدرِ دختر در سیل ناپدید می شود. پسر حاجی دختر کوچک را به خانه می آورد، حاجی از اینکه چرا به آنها پناه نداده عذاب وجدان می گیرد و از آنجایی که همیشه آرزوی داشتن دختری دارد او را به فرزندی قبول می‌کند و اسم او را خانوم می گذارد و بقیه اتفاقات که در نمایش شاهد آن هستیم.

نکات مثبت و ضعف نمایش از نظر شما چیست؟

بازی خوب بازیگران، حضور صدرا میره ئی بعنوان نویسنده  و همچنین سالار حسینی فر طراح صحنه و نور از ابتدای تمرینات بسیار مثبت بود.هیچ کاری بدون ضعف نیست اگر بخواهیم این نمایش را جهت فجر استانی آماده کنیم ضعف کار را با کمک اساتید برطرف می کنیم و صد در صد کار منسجم تری روی صحنه می بریم.

از مشکلات بگویید.

تداخل تمریناتم بعنوان بازیگر در نمایش منظومه به کارگردانی علی فرحناک و تمرینات نمایش خودم از مشکلاتی بود که در جشنواره با آن روبرو بودم ولی خوشبختانه با لطف و توجه حضرت معصومه(س) این مشکلات برطرف شد.

این نمایش موفقیت هایی که این نمایش کسب کرد؟

در دومین جشنواره کریمه تمامی جوایز اول را کسب کردیم، با همفکری گروه در هجدهمین جشنواره استانی هم شرکت کردیم، نمایش جزو آثار برگزیده استانی شد، در نهایت چندی پیش به بخش فجر استانی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد.

با توجه به این‌که شما در همایش تئاتر استان ها حضور داشتید، نظرتان راجع به برگزاری این همایش چیست؟

این اتفاق مثل نظام قدیم و نظام جدید در سیستم آموزش است. در ابتدا با این شکل موافق نبودم. برای من و خیلی از دوستان دیگر جای سوال بود این‌که چطور می‌شود یک تئاتر به صورت فیلم داوری شود اما نظر برگزار کنندگان این بود که برای حضور در یک جشنواره بین المللی خارج از کشور نمایش ها بصورت فیلم بازبینی می شود و هدف ما شکل گیری یک حرکت بین المللی است. اما شخصا بر این اعتقادم که همان شیوه گذشته و برگزاری منطقه ای بسیار بهتر بود. نمایش ها بهتر دیده می شد و هنرمندان ارتباط و رقابت بهتری داشتند.

از شکل اجرایی این همایش راضی بودید؟

واقعا مسئولان سنگ تمام گذاشتند و همه چیز دقیق و با برنامه ریزی پیش رفت اما با توجه به اکران فیلم و گروه بندی، فقط نمایش گروه خودمان در سه روز را دیدیم و نتوانستیم تمامی نمایش ها راببینیم. با تمام احترامی که برای داوران قائل هستم ولی کارگردان نمایش ها هم حق دارند تمامی کارها را ببینند.

 نکات مثبت این همایش چه بود؟

تعامل روسای انجمن ها با یکدیگر از نکات مثبت بود که اگر باز هم گروه بندی شکل نمی گرفت این تعامل کامل تر و جامع تر انجام می شد.

شما به عنوان هنرمند هنرهای نمایشی از عملکرد انجمن راضی هستید؟

 از لحاظ کمی و تا حدودی کیفی  در این چند سال اخیر تئاتر قم چند قدم جلوتر رفت. حضور در جشنواره رضوی و فجر از نکات قابل توجه است. برگزاری جشنواره های استانی،کریمه، نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی کمک به پیشرفت تئاتر استان می‌کند و این کار شدنی نبود مگر با زحمات آقای نوبخت مدیر انجمن  و مدیر سابق ارشاد.

چه پیشنهادی جهت پیشرفت تئاتر استان قم دارید؟

تعامل و هفکری و همدلی بین ارگان‌های متولی هنر استان مثل حوزه هنری، ارشاد با شهرداری، استانداری، بیشتر شود. هرکدام جداگانه و بدون تعامل و همفکری کار خود را انجام ندهند. اگر این تعامل به‌وجود بیاید سطح کیفی تئاتر استان بالاتر می رود و در نهایت انتظارها از تئاتر قم برآورده می شود.

حرف آخر

هنرمندان همیشه با هم همدل باشند دلسوز تئاتر باشیم و هیچ وقت نا امید نباشیم و انگیزه خود را از دست ندهیم.




نظرات کاربران