در حال بارگذاری ...
در جلسه بررسیِ طرح «کارگاه آموزش دینی» قم مطرح شد:

هدف ما تبادل اطلاعات بین استان هاست

به دلیل نیاز برگزاری دوره های تخصصی و کارگاهی از طرف شهرداری و به دعوت مجید رفیعی مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری، جلسه ای روز پنج شنبه ۹ دی ماه با حضور مجید رفیعی مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری ، اصغر نوبخت مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان قم و رسول حق شناس مجری طرح آموزشی برگزار شد.

به گزارش تئاتر قم، رضا آزاد، سید محمد جواد طاهری از پیشکسوتان، شاهمردی، سعید تهرانی مسئول امور سینمایی و هنری شهرداری و الطافی در این جلسه حضور داشتند.

مجید رفیعی در خصوص برپایی این کارگاه گفت: ما در نمایشنامه‌های دینی ضعف داریم و باید پایه‌ی نویسندگی در کل کشور تقویت شود.

رسول حق شناس ارائه دهنده طرح آموزشی گفت: ما همانگونه که ادعا داریم به همان اندازه هم باید دغدغه داشته باشیم. همه ی عزیزانی که در این جلسه حضور دارند از وزنه های تئاتر استان هستند و هر فردی با موقعیت و شرایط خود در جایگاهی قرار دارد. چون الفبا را به خوبی نیاموخته ایم در دیکته های هنری خود غلط زیاد داریم. همه از فرهنگسراها  و سالن های کوچک شروع کرده ایم، بعضی آکادمیک شدیم و ۹۰ درصد به همان شکل ادامه دادیم و به همین علت کیفیت آثار ما پایین آمده است.کارگاهی که قرار است از آن متون نمایشی و مذهبی استخراج شود،کاملا تئوری و آکادمیک است.

او در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری سوگواره خمسه و اهمیت متون نمایش غیرتکراری ادامه داد از نگرانی نویسندگان برای نوشتن نمایش های مذهبی این است که دچار اشتباه در نوشته های دینی خود شوند و همه دنبال نوشته های تکراری بروند.

حق شناس پیشنهاد کرد از ۱ تا ۱۲ بهمن، هم‌زمان با برگزاری جشنواره فجر کارگاه آموزشی برگزار شود و افزود: هدف ما تبادل اطلاعات بین استان هاست وقتی پوسترِ کارگاه در فضاهای مجازی و استان های دیگر منتشر شود اساتید ما شناخته می شوند. وقتی مریوان پایتخت تئاتر خیابانی، خوزستان تئاتر مقاومت، مشهد تئاتر رضوی، همدان کودک و نوجوان و... است چرا قم پایتخت تئاتر دینی مذهبی نباشد؟

نوبخت با اشاره به راه اندازی جشنواره تئاتر کریمه و برگزاری دو دوره و ملی شدن آن بیان کرد هنوز منتظر تصویب سومین دوره ی این جشنواره هستیم و مسئولین هیچ تلاشی برای این جشنواره نمی کنند که خود ضربه بزرگی به تئاتر دینی است. چرا حضرت معصومه (س) به قم آمد؟ تحول و انقلابی که بعداز آن ایجاد شد؟ چرا قم پایگاه جهان تشیع و فقاهت است و...این ها نکات  قابل تأمل است.

حق شناس در ادامه گفت باید در تئاتر قم خوراک فکری و عملی ایجاد کنیم اساتید را یکی یکی از دست می دهیم، قرار است چه کسی جایگزین مرشد ترابی، سعدی افشار،کیارستمی و...شود؟ آیا دانشگاه ها و جشنواره های ما چنین افرادی می سازند؟ ما به دنبال بقاء و ایدئولوژی خود هستیم. برای اولین بار در ایران می خواهیم کارگاهی برگزار کنیم با هدف این که چگونه از متون دینی نمایشنامه استخراج کنیم؟می خواهیم از طلاب و روحانیون در این طرح دینی استفاده کنیم و در این طرح منتظر حمایت انجمن هنرهای نمایشی هستیم.

شاهمردی گفت: وقتی پای نمایش دینی به میان می آید کار سخت تر می شود مانند راه رفتن روی لبه تیغ است باید شهامت داشته باشیم.

در ادامه رضا آزاد گفت: قبل از برگزاری کارگاه باید تحقیقات انجام شود، این کارگاه برای اولین بار اتفاق نمی افتد و همین امروز تا یکساعت دیگر کارگاه اقتباس از قرآن کریم توسط دکتر خبری که بیش از ده پایان نامه راجع به آداپتاسیون قرآنی انجام داده، دکتر بابایی از پدیده های عجیب ادبیات، سید حسین فدای حسین که تعداد بی شماری کتاب ترجمه و چاپ کرده، و من برگزار می شود.

او افزود: قم دانشکده صدا و سیما و مدرسه اسلامی هنر دارد. چاپ کتب قرآنی و مذهبی زیاد دارد که حتی به چاپ دوم و سوم هم رسیده‌است،  اصل پژوهش دینی در قم انجام می شود. اما در همین کارگاه اقتباس دراماتیک از قرآن، تعداد انگشت شمار شرکت می کنند، حتی تماشاگر تئاتر هم کم داریم، باید اول به فکر جذب مخاطب باشیم. مشکل ما شروع و برگزاری کارگاه نیست بلکه استقبال از کارگاه است.

حق شناس پاسخ داد با دغدغه های قم آشنا هستم و اگر می گویم برای اولین بار بحث این نیست برای اولین بار اتفاق می افتد. عنوان را عوض می کنیم تا کاری نو به نظر آید.کاری کنیم تا کارگردان خودش متن بنویسد حتی بازیگر اگر نمایشی را می بیند به عیوب کارگردانی و نویسندگی پی ببرد. پیشنهاد می دهم منشور داخلی انجمن به این صورت طراحی شود که فیلتر اجباری آموزش جهت ورود به عرصه ی کارگردانی و بازیگری منوط به گذراندن دوره های آموزشی باشد.

سید محمد جواد طاهری خاطر نشان کرد باید فرایند آموزش،تولید و اجرا رعایت شود. هنرجویی که آموزش می بیند باید وارد عرصه ی تولید و اجرا شود. آموزش بدون ارائه اثر هیچ فایده ای ندارد. جوانان را دریابیم و دنبال رزومه و ... نباشیم. ما کلاس بازیگری رایگان برگزار کردیم ۱۰۰ نفر در این مرحله ثبت نام کردند و در نهایت ۴۰ نفر در کلاس حاضر شدند.

او افزودبهتر است مسئولین از بخش خصوصی حمایت کنند و خودشان به صورت مستقیم وارد نشوند در هر ارگانی این اتفاق افتاده به اهداف متعالی نرسیده ایم. به عنوان مثال شهرداری به صورت زیر ساختی و واگذاری سالن وارد عمل شود.

نوبخت با اشاره به این‌که  با برگزاری ورکشاپ کاملا موافق است گفت: من حتی با ورود فرد آموزش ندیده به گروه های نمایشی مخالف هستم و این بحث ها فقط به جهت پیش بینی شرایط و آسیب شناسی است. مسئول انجمن هنرهای نمایشی از برگزاری این ورکشاپ استقبال و بیان کرد با وجود اینکه در این سه سال از معاونت سابق فرهنگی هنری شهرداری مکدر بودم و هیچ حمایتی از تئاتر استان و هنرمندان نکردند از  مدیر عامل جدید جهت این نشست قدردانی می‌کنم.

در ادامه نوبخت به برگزاری جلسه ای دیگر اشاره کرد و گفت در این جلسه کارشناسان، متخصصین و دیگر هنرمندان هم حضور داشته باشند تا در آن به نتیجه مطلوب تر برسیم.

رفیعی مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری در پایان بیان کرد ترتیبی اتخاذ داده خواهد شد، جلسه ای با حضور دکتر سقائیان نژاد شهردار کلانشهر قم و هنرمندان هنرهای نمایشی برگزار شود و امیدوارم در این هم اندیشی با حضور دیگر عزیزان و شهردار محترم مشکلات برطرف شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم

اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان است

اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهره‌گیری از تجارب هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و می‌گوید اگر هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای در کنار هنرجویان نباشند هنر تئاتر ارتقا پیدا نمی‌کند.

|

نظرات کاربران