در حال بارگذاری ...

محفل ادبی الگوی پرورش قهرمان در تذکره الاولیا در حوزه هنری قم برگزار شد

در نشست هفتگی اشارات و با حضور محمد رضا آزاد کارشناس ارشد ادبیات نمایشی ظرفیت‌های تذکره‌الاولیا برای خلق آثاری نو بررسی شد.

به گزارش تئاتر قم، محمدرضا آزاد معرفی تعدادی شخصیت که در تذکره‌الاولیا در ردای یک قهرمان ظاهر می‌شوند را یکی از ظرفیت‌های این کتاب دانست.

او شیوه‌ی منحصر بفرد پرورش قهرمان در تذکره الاولیا را الگوی منحصر بفردی دانست که می‌تواند مورد استفاده درام‌نویسان قرار گیرد. این کارشناس ادبیات نمایشی در ادامه به تشریح رویکرد تذکره الاولیا در پرورش شخصیت پرداخت و گفت: در داستان‌های تذکره الاولیا یک شخصیت که نفس خود را به قناعت عادت می‌دهد به عنوان قهرمان معرفی می‌شود و در جایی دیگر کسی که بیشترین بهره را از زندگی کسب می‌کند، قهرمان قصه است. بر اساس همین رویکرد می‌توان شیوه خلق قهرمان و ایجاد باور قهرمانی نسبت به آن شخصیت را به‌عنوان الگویی برای تولید آثار جدید مورد استفاده قرار داد.
آزاد همچنین متذکر شد در این اثر جاودان مبنای تحول شخصیت سیر انفسی است نه سیر آفاقی. وی در ادامه اصالت زیبایی و هم‌دردی در جنبه‌های زیبایی‌شناسانه را در ابعاد و مثال‌های گوناگون از تذکره الاولیا  مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
محفل ادبی اشارات، با موضوع خوانش متون کهن، دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۵ تا ۱۷در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار می‌شود




نظرات کاربران