در حال بارگذاری ...

گروه تئاتر عروسکی «یونیما» میهمان انجمن هنرهای نمایشی استان قم شد

در ادامه برنامه دعوت از گروه های نمایشی قم جهت نشست صمیمی با رئیس انجمن هنرهای نمایشی شنبه ۹ بهمن ماه گروه تئاتر عروسکی «یونیما» به سرپرستی فائزه امیرحسینی میهمان انجمن شد.

نوبخت ضمن خیر مقدم و قدردانی از این گروه بیان کرد: قانونِ کار گروهی با هم بودن و همدل شدن است.نمایش عروسکی از این قانون بیشتر تبعیت می کند.متوجه سختی کار شما هستیم و از شما دلجویی می کنیم.متاسفانه خودمان از سمتی حمایت نمی شویم که بتوانیم به نحو شایسته از شما حمایت کنیم،قدردان زحمات شما در جشنواره ها هستیم و این جلسه بخاطر قدردانی از شما برگزار شد.

او افزود،مخاطب شاید دو عروسک را تماشا کند اما در اصل گروه بزرگی برای روح دادن به عروسک های بی جان تلاش می کنند،عروسک هایی وجود دارد که توسط سه یا چهار نفر گردانده می شود و اگر یکی از اعضا هماهنگ نباشد نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود. نمایش عروسکی صرفا برای کودکان نیست گاهی پیامی برای بزرگسالان دارد و حتی ویژه آنها ساخته می شود.متن باید فراخور نمایش عروسکی نوشته شود کارگردان،نویسنده و عروسک گردان و... در مجموع هدف بیان سختی های کار نمایش عروسکی است. در نهایتِ این سختی ها به کمبود سالن تمرین و اجرا می رسیم.سختی کار شما بر ما پوشیده نیست.امیدوارم بتوانیم به زودی دفتری برای گروه یونیما آماده کنیم تا این گروه گرد هم جمع شوند و تلاش خود را دو چندان کنند.

فائزه امیرحسینی مسئول کانون عروسکی یونیما در قم گفت: جزو اولین تلاش های انجمن هنرهای نمایشی در سال های گذشته و ابتدای فعالیت شما تشکیل گروه عروسکی یونیما بود. سابق بر این کتابخانه انجمن در اختیار ما قرار گرفت و از ما حمایت شد.مشکل ما هیچ وقت انجمن نبوده حرف ما کم کاری ارشاد است مثل اینکه پدری به فرزندانش بگوید همه تلاش کنید ولی از هیچ حمایتی برخوردار نخواهید بود و توقع دارم همه چیز خوب پیش برود.مگر می شود؟به این صورت کاری پیش نخواهد رفت.ارشاد حتی درخواست جلسه ی ما را نپذیرفت.حرف این بود ما حتی مکان مناسبی برای فعالیت نداریم.گروه «یونیما»بر اساس دستور ارشاد شکل گرفت اما هیچ امکاناتی نداریم سایر استان های دیگر از کم کاری مسئولین می گویند اینکه فقط دفتر،خط تلفن و فکس داریم در صورتی که ما حتی این امکانات را نداریم و حمایت نمی شویم.

امیرحسینی در ادامه گفت: با وجود کمبود امکانات و نداشتن دفتر دست از تلاش برنداشتیم و به فعالیت ادامه دادیم.در حوزه فعالیت عروسکی از طریق فرستادن مبلغین به سایر استان ها مثل اصفهان،شیراز،تهران،سنندج،کرمان و... حرکت تازه ای انجام دادیم و همراه با مبلغ عروسک و بازیگر فرستادیم.آقای پورقلی برای نوشتن متن از افرادِ گروه کمک می گیرد متن ها را آماده می کند و در استان های دیگر اجرای عروسکی می روند.همچنین برای سایر استان ها متن ارسال می کنیم و با توجه به نداشتن امکانات فعالیت خود را متوقف نکردیم.حتی عروسک ها را در منزل و با هزینه شخصی ساختیم.

او فزود اعضای یونیما در همین مدت هر چند هفته یکبار به متن خوانی پرداختند کتاب در اختیار اعضای گروه جهت مطالعه قرار گرفت و قرار است کتابخانه ی تخصصی با پیگیری انجمن هنرهای نمایشی راه اندازی شود.مطمئنا با آماده شدن دفتر و محل تمرین تلاش و فعالیت گروه بیشتر خواهد شد.

بدست آوردن تاریخچه عروسکی استان قم توسط گروه های تحقیقاتی یکی دیگر از کارهای انجام شده بود که یکی از گروه ها موفق شد در بخش خلجستان به عروسکی به نام «خاتون» دست پیدا کند.پیشینه ی این عروسک به شیراز می رسد در زمان جنگ مغول کسانی که از شیراز به بخش خلجستان آمدند عروسک خاتون را با خود آوردند و بعد از گذشت سال ها این عروسک با تغییرات ظاهری و روسری بلند جزو عروسک های تاریخی قم شد. هم اکنون خاتون در موزه عروسک های ایران واقع در سنندج به نام قم ثبت شده است.

در آینده قصد داریم بحث آموزش یونیما را گسترش دهیم اساتید و بزرگان تئاتر عروسکی جهت برگزاری ورکشاپ اعلام آمادگی کرده اند و بزودی با برطرف شدن مشکل محل تمرین دوره آموزشی برگزار خواهیم کرد و بحث آموزشی ما هم تکمیل خواهد شد.یکی دیگر از برنامه های آینده ما برگزاری افتتاحیه است که  استان های دیگر هم  در مراسم حضور خواهند یافت.

درپایان امیرحسینی ضمن پوزش و عذرخواهی از اینکه بعضی از اعضا به علت مشغله کاری نتوانستند در جلسه حضور پیدا کنند اشاره کرد در جلسه بعد تمامی اعضا حتما حضور خواهند یافت.

خانی از اعضای یونیما در ادامه از توجه به نمایش های عروسکی «جانیار» و «رفتگرها عاشق می شوند» در بخش ویژه هجدهمین جشنواره تئاتر استانی تشکر کرد و خواستار داوری این نمایش ها در بخشِ خود شد تا رقابت بیشتری بین گروه ها شکل بگیرد.او درخواست کرد گروه های عروسکی مورد حمایت مالی قرار گیرند.

نوبخت ضمن تقدیر و تشکر از احمد سلیمانی که مسئولیت اجرایی بخش ویژه و یکی از نمایش های میهمانِ جشنواره استانی را با وجود سختی کار به عهده گرفته بود به استقبال بسیار خوبی که از اجرای نمایش ها در این بخش صورت گرفت اشاره کرد.او افزود اگر پیش بینی این استقبال انجام شده بود حتما نمایش عروسکی در دو سانس اجرا می شد البته در جشنواره های بعدی حتما لحاظ خواهیم کرد.قصد و هدف ما بها دادن، ارتقاء پیشرفت تئاتر عروسکی است چرا که همیشه نمایش عروسکی برای من مهم بوده جهت خدمت به این گروه تلاش خواهم کرد از گروه یونیما و دیگر گروه های نمایشی درخواست می کنم این جلسات مستمر باشد.

 

مقیم یکی از اعضای یونیما به این نکته اشاره کرد وقتی یک مسئول با انگیزه،انرژی خوب و روی خوش به نمایش عروسکی بها می دهد قابل تقدیر است. از شما درخواست توجه ویژه به نمایش عروسکی در بخش سنتی بخصوص «خیمه» دارم و آمادگی دارم با همکاری انجمن کار تحقیق نمایش عروسکی سنتی در قم را بزودی آغاز کنم.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات بی شائبه مجید رفیعی مدیر عامل فرهنگی هنری ورزشی شهرداری درخواست کرد این انجمن در فعالیت های خود مورد حمایت مالی و معنوی قرار گیرد تا بتواند امکانات بیشتری در اختیار هنرمندان قرار دهد.نوبخت در پایان تاکید کرد از ساخت عروسک ۶ متری ترامپ در راهپیمایی بزرگ و باشکوه 22 بهمن حمایت خواهم کرد تا گروه یونیما بتواند در این جشن حضور داشته باشد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم

اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان است

اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهره‌گیری از تجارب هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و می‌گوید اگر هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای در کنار هنرجویان نباشند هنر تئاتر ارتقا پیدا نمی‌کند.

|

نظرات کاربران