در حال بارگذاری ...
لیلا سادات موسوی ، بازیگر تئاتر و مدرس شاهنامه خوانی :

بچه ها عاشق قهرمان هستند و چه بهتر که قهرمان شان ملی باشد

گفت و گو با لیلا سادات موسوی ، بازیگر تئاتر قم ، درباره ی آموزش شاهنامه خوانی برای کودکان و نوجوانان در قم

  1. گفت و گوی تئاتر قم ، با لیلا سادات موسوی ، بازیگر و مدرس شاهنامه خوانی کودکان و نوجوانان در استان قم :
  2. خودتان را معرفی و سوابق کاری خود در زمینه تئاتر را بیان کنید.
  • سیده لیلا موسوی خلخالی.از سال 1376 به صورت جدی کار تآتر رو آغاز کردم.ابتدا از انجمن نمایش شروع کردم و سپس با دفتر بچه های مسجد ادامه دادم.
  1. از چه زمانی تصمیم گرفتید در زمینه شاهنامه و آموزش شاهنامه خوانی به کودکان و نوجوانان فعالیت داشته باشید؟
  • سال هایی که در دبیرستان  درس می خواندم همیشه ادبیات فارسی را دوست داشتم و از خواندن گزیده ی آثاری چون تاریخ بیهقی...کلیله و دمنه....بوستان و گلستان و...لذت می بردم.بعد از آن هم در دوران آشنایی با تآتر خواندن نمایشنامه های استاد بهرام بیضایی لذت‌بخش  بود.کم کم به اصل این نوشتارهای زیبا رسیدم که شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی بود. و تازه متوجه شدم چه گنجینه ای در ادبیات فارسی داریم.من حدود 25 سال است که در کلاسهای مختلف با کودکان و نوجوان در ارتباط هستم به خصوص کودکان پیش دبستانی. چند سال پیش در دبستانی تدریس می کردم که موسس آن اصرار بر این داشت که حتما ساعتی به ادبیات اختصاص داده شود.به خصوص شاهنامه. شروع کردم...سخت بود...بچه ها در گیر اساطیر دیگری بودند....اساطیری که با دقت و ظرافت از آن سوی مرزها در انیمیشن های خارجی به خورد مغز های کوچک  شان  داده بودند. باید جذابیت ایجاد می کردم...هرچند شاهنامه برای من و بزرگسالان جاذبه داشت و لااقل در کودکی نامهایی چون رستم و سهراب و سیاوش و این ها را شنیده بودیم. ساعت کلاس کم بود.پس باید مکان دیگری پیدا می کردم.از ارگان هایی  کمک خواستم اما گفتند مجوز ندارند و شاهنامه خوانی خوشایند نیست.تا اینکه یک کتابفروشی با خوشحالی پذیرفت و من حدود سه سال هر سه شنبه عصر آنجا برای بچه ها شاهنامه خواندم.
  1. به نظر شما توجه به ادبیات کهن ایران زمین بویژه شاهنامه چه تاثیری در رشد فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان خواهد داشت؟
  • فرهنگ برای انسان مانند شناسنامه است....هویت اوست.انسان بی شناسنامه سرگردان خواهد شد.در جهان امروز اگر ریشه هایت را نشناسی سود جویان  تو را به نام خود می خوانند.آرام و بدون آنکه حتی متوجه شوی  تبدیل به عروسک خواهی شد.کودکان سرزمینی پر بار و متمدن باید فرهنگ خود را بشناسند و به آن افتخار کنند.غرور ملی باعث خواهد شد هرگز دچار بی هویتی نشوند.  من تلاش می کنم با خواندن قصه های شاهنامه روحیه ی پهلوانی را که در شاهنامه مدام تاکید می شود برای مخاطبین کوچکم  زیبا تر جلوه کند تا بذر آن در شخصیتشان به خوبی کاشته شود و امیدواری شرایط  رشد آن در آینده وجود داشته باشد.
  1. تاکنون با چه ارگانها و نهادهایی همکاری داشته اید و چند هنرجو در کلاسهای شما حضور داشته اند؟
  • خدا را شکر کم کم چند مرکز آموزش خصوصی از من دعوت کردند و باز تاب کلاس ها باعث شد مدارس برای شاهنامه خوانی و نقالی از من دعوت کنند و بچه های علاقمند درخواست کلاس کردند و حتی  بزرگسالان. و بالاخره یار همیشگی فرهنگ و هنر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. در حال حاضر در مراکز کانون پرورش فکری مشغول هستم. بچه ها با عشق و علاقه شاهنامه می خوانند و من خدا را شکر می کنم که قدمی هر چند کوچک در شناساندن این منبع بزرگ فرهنگ دارم. تعداد هنرجوها یادم نیست....اما اینکه هر بار زیادتر می شوند و حتی بچه های 4 یا 5 ساله به جمع ما می پیوندند که خواندن نمی دانند جالب است...من باید برای آنها به صورت صوتی شاهنامه بخوانم و بفرستم.
  1. آیا در زمینه ی آموزش شاهنامه خوانی در قم ، حمایتی از سوی ارگانها و نهادهای ذیربط فرهنگی و هنری انجام شده است؟
  • اگر منظور از حمایت دلگرمی دادن است بله . مراکزی مانند انجمن هنرهای نمایشی...میراث فرهنگی و کانون پرورش فکری برای برگزاری کلاس بسیار مشتاق هستند تلاش می کنند که این کارگاه ها در سطح شهر بیشتر و فعال تر بشود.
  1. بیشتر چه کمبودی را دراین زمینه حس می کنید؟
  • من جای یک مکان همیشگی و یک تیم شاهنامه را در شهرم خالی می بینم.
  1. چه شیوه ای را در مواجهه با دنیای کودکان و نوجوانان ، برای خوانش شاهنامه بصورت مستقیم به کار گرفته اید تا آشنایی با این اثر درخشان برای آنها شیرین و جذاب باشد و به نظر ثقیل نیاید؟
  • در شیوه های تدریس عمیق برای کودکان از قصه های شاهنامه آغاز می کنم.بدون تصویر...از رویاهایشان کمک می گیرم...تخیل فضا و شخصیت....شخصیت ها را نقاشی می کنند و گاهی عروسکهایشان را می سازیم... و بیشتر وقت ها هم خوانی با ضرب و اگر امکانش باشد، ساز و در آخر اجرایی از یکی از قصه ها به صورت برخوانی گروهی و تصویر سازی.
  1. برخورد کودکان و نوجوانان در مواجهه با شاهنامه را چگونه ارزیابی کرده اید وتاثیر این کلاسها را چگونه دیده اید؟
  • برخورد بچه ها عالیست.آنقدر برایشان شگفت انگیزاست که من را سر ذوق می آورد.برای نمونه پسری از 4 سالگی برای شنیدن شاهنامه به کتابفروشی می آمد.او عاشق اسفندیار بود....همیشه نقاشی هایش  در مورد اسفند یار بود.به طوری که روزی که می خواستم آخرین بخش ماجرای اسفند یار را تعریف کنم نگران بودم.لحظه ای که به آخر ماجرا رسیدم و زه کمان رستم را برای کشتن اسفندیار می کشیدم و چشم اسفندیار را هدف گرفتم همه ی بچه ها این کار را با من انجام دادند اما سینا فقط به من نگاه می کرد انگار او اسفندیار بود...بغض کرده بودم....شاید هم می خواست ماجرا را تغییر بدهم . بچه ها با شخصیت های محکم و قوی شاهنامه نه تنها آشنا می شوند بلکه در زندگی شان جاری می شوند.
  1. نظر خانواده های این هنرجویان درمورد تاثیر این آشنایی در رفتار و تفکر فرزندان نونهالشان چه بوده است ؟
  • خانواده ها خودشان مشتاق تر هستند اغلب کنار ما می نشینند و گوش می کنند....ضبط می کنند.بیشترشان متاسفانه خود شاهنامه را نمی شناسند و می گویند خدا خیرتان بدهد ما را هم آشنا می کنید. و حتی خیلی ها درخواست میکنند برای آن ها هم کلاس داشته باشیم.مادرها می گویند رستم ، سیاوش ، اسفندیار....و...جای بتمن و بن تن و مرد عنکبوتی را گرفته اند. بچه ها عاشق قهرمان هستند و چه بهتر که قهرمان شان ، ملی باشد.
  1. گام بعدی شما درجهت ادامه ی این آموزش ، چیست؟
  • به امید خدا قرار است در کانون  پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم ، اتاقی همیشگی داشته باشیم که مرکز شاهنامه باشد .شاهنامه خوانی ، نقالی و...
  1. اگر پیشنهاد خاصی درباره ی حمایت از این کار در سطح جامعه دارید بفرمایید.
  • پیشنهاد میکنم درمراسم های مختلف هرچند کوتاه شاهنامه خوانی اجرا شود...پیشنهاد می کنم آموزش و پرورش ادبیات کهن را جدی بگیرد....پیشنهاد می کنم اهالی هنر والای تآتر به خصوص بازیگرها شاهنامه بخوانند....شاهنامه بخوانند...شاهنامه بخوانند...
  1. اگر صحبت خاصی بعنوان سخن پایانی در نظر دارید بفرمایید.
  • سخن آخر.....ملتی که از لباس فرهنگی خویش عریان شود ، تن به پوشیدن رخت هر ملت دیگری می دهد ، حتی دشمن....رخت فرهنگی خود را قدر بدانیم.
  •  




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی حسین عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، بنابراین ...

|

در نشست دبیر جشنواره تئاتر قم و مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری مطرح شد

حمایت شهرداری از جشنواره استانی تئاتر قم
در نشست دبیر جشنواره تئاتر قم و مسئولان سازمان فرهنگی شهرداری مطرح شد

حمایت شهرداری از جشنواره استانی تئاتر قم

در نشست مشترک دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم و سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم بر ضرورت مشارکت این سازمان در برگزاری مهم‌ترین رویداد هنری تئاتر استان تأکید شد.

|

نظرات کاربران